Blogi 6: Kevät nostaa kuumeen! – MS-forum – Sirpan maratoniblogi

MS-maailma, MS-forum, ms-tauti, multippeliskleroosi

Blogi 6: Kevät nostaa kuumeen!

Aihe suljettu

01 - 23.03.2010, 14:09

Kevät nostaa kuumeen!

Kevätauringolla on monenlaisia vaikutuksia. Aikaiset aamut eivät tunnu valon lisääntyessä hankalilta, auringonpaisteessa näkyy hymyileviä kasvoja siellä täällä, oma olo on pirteämpi ja ennen kaikkea; asfaltti tulee esiin lumen ja jään alta!
Me juoksuihmiset lienemme samaa rotua motoristien kanssa. Kun kuivaa asfalttia on näköpiirissä, alkavat motoristit pyöriä kuumeisina pyöriensä kimpussa ja katsella kenties uutta menopeliä. Minä sen sijaan mietin kevättä ja lumesta vapaita pyöräteitä, asfalttia joka suorastaan houkuttaa juoksemaan! Myös uudet varusteet houkuttavat. Sama koskee varmasti muitakin juoksuun hurahtaneita kuin minua.
Käyttämäni juoksutossumerkki on taas lanseerannut uudet, kivannäköiset tossut kevääksi. Urheilukauppojen mainoksissa on taas tälle keväälle uusia juoksuvaatteita, joita minä sitten käyn hypistelemässä ja ihastelemassa. Asfaltin näkyminen nostattaa juoksukuumetta entisestään, vaikka olenkin juossut pitkin talvea. Tulee tunne, että juoksemaan on pakko päästä! Erityisen mukavaa on juoksulenkillä, kun pääsee välillä juoksemaan sulanutta asfalttia pitkin, askel tuntuu heti kevyemmältä – tätä lisää ja heti! Ja jotenkin uudet kamppeet parantavat fiilistä entisestään.

Meidät juoksijat voidaan jakaa moneen ryhmään. On niitä, jotka juoksevat oman terveytensä ja hyvinvointinsa näkökulmasta, osa juoksee tavoitellakseen menestystä, osa juoksee koska se on elämäntapa, osa haluaa elämyksiä ja kokemuksia, osa laihduttaa, joku juoksee kun muutkin juoksevat – syitä ja motiiveja on juuri niin monta kuin on juoksijaakin.
Sitten on vielä yksi joukko, joka pitää erikseen mainita; hifijuoksijat.
Hifijuoksijat ovat tyyppejä, joilla on jos jonkinlaista laitetta mukanaan juoksun aikana. Oletteko nähneet? Pelkkä sykemittari ei riitä, jotta laskisin sinut tähän joukkoon!
Hifijuoksija juoksee mp3-soitin taskussaan, johon hän on ladannut lenkille sopivaa musiikkia. Aluksi ehkä hieman rauhallisempaa, sitten menevämpää ja vauhdikkaampaa musiikkia ja lopuksi ehkä jopa hieman raskasta ”perhana sentään, kyllä mä vielä jaksan-musiikkia”.
Käsivartensa ympärillä hifijuoksijalla on laite, joka on yhteydessä sykemittariin ja rannetietokoneeseen. Laite ottaa gps-yhteyden satelliitteihin, joka siis samalla lähettää tietoa rannetietokoneeseen siitä, montako kilometriä on nyt sitten juostu. Lenkin jälkeen alkaa analyysi; juostu matka oli tämä, paljonko keskisyke oli lenkin aikana, mikä oli maksimisyke ja paljonko kului kaloreita.
Siis Haloo??!!! Minä haluan vain juosta, riittääkö se? Mutta jos jollekin nämä viritykset tuovat motivaatiota tai auttavat lähtemään lenkille, mikäs siinä.
Oma analyysini lenkin jälkeen on yleensä seuraava; juostu matka (arvio), juoksuun käytetty aika, tuntuiko hyvältä vai ei ja oliko vauhti hidas vai vähemmän hidas. Tämä riittää minulle.

Joka tapauksessa kevään edistyessä juoksulenkille lähteminen on aina vain helpompaa - ja joskus voi käydä niin kuin eilen maanantai-iltana. Lähtiessäni lenkille ajattelin käydä kiertämässä erään lenkin, jonka juoksin viimeksi viime syksynä. Jotenkin muistelin että se on noin tunnin lenkki rauhallista vauhtia. No, eihän se ollutkaan niin lyhyt lenkki kuin muistin. Lenkki kesti puolitoista tuntia ja jouduin juoksemaan vielä reippaasti ehtiäkseni hakemaan lasta harjoituksista! Oikaistakaan ei voinut, sillä välissä oli järvi ja rautatie. Ei se mitään, tulipahan hyvä lenkki vahingossa niin minulle kuin Nopallekin. Ja lapsi odotti harkkojen jälkeen puolisen tuntia myöhässä olevaa äitiä. Näin voi käydä…

Tämän blogijakson saldo: liikuntakertoja seitsemän, yksi hiihtolenkki ja loput juoksua. Juoksua yhteensä seitsemän tuntia. Fiilis on hyvä, kunto ihan ok ja auringostakin lisäplussaa. Ja kevään etenemisen mukana yhä vain nousussa oleva juoksukuume. Lopuksi kysymys: Mikä saa sinussa kuumeen nousemaan?

Sirpa bloggaaja

02 - 28.03.2010, 18:41

Hei Sirpa,

Kiitos hienosta maratonblogista! Olen mielenkiinnolla sitä seurannut.
On tosiaan ihanaa ulkoilla ja lenkkeillä kun tiet ovat vähemmän jäässä ja kevättäkin on ilmassa. On ihmeellistä, miten pienikin juoksulenkki piristää ja aivot virkistyvät, vaikka lenkille lähtiessä olisi aivan puhki.
Olisi mielenkiintoista tietää ruokavaliostasi, syötkö kaikenlaista ruokaa, käytätkö urheilujuomia?

Tsemppiä harjoitteluun!

Jolanna

03 - 04.04.2010, 07:39

Moi Jolanna, kiitos kannustuksesta! Nyt ainakin täällä etelässä lumet sulavat jo niin vauhdilla, että juoksukuume on todella korkealla! Lupaankin laittaa juttua ruokavaliostani ehkä jo seuraavaan blogiin. t Sirpa

Sirpa bloggaaja

Tietoa MS-forumista

Rekisteröityneet jäsenet: 2652

Tällä hetkellä verkossa: 376

Keskustelupalstojen viestit: 52936

Kirjaudu sisään MS-forumiin

Työkalut

Äänestä

MS-diagnoosin saatuasi, kuinka kauan kesti, että aloitit lääkehoidon?

» Katso tulos