Nyt ois sit kysymys teille jotka käytätte copaa....onko teille tullu siitä sivuoireita usein?? pistetäänkö sitä vaan ihon alle? kun olen nyt kahden vaiheilla...avonex tai sitten se copa?? Kun tuntuu että se copa ois paremmin siedetty.....ei ois kiva maata joka vko kuumeessa ja säryissä ja sitten vielä yrittää käydä töissä....tällä hetkellä saikulla kun kurkku kipeä ja ihan hirvee väsymys....
Copaxone pistetään päivittäin ihon alle ja avonex kerran viikossa lihakseen. Käytän copaa, mutta hoitaja ja lääkäri on väläytelly mahdollista vaihtoa avonexiin. Mulla on tullu copasta aikamoisia iho-oireita (oon vissiin harvinainen tapaus) ja oireet näyttää elävän, välillä lievempiä ja välillä pahenee. Nyt on taas menossa helpompi kausi kutinan ym. suhteen. Mulla ei onneksi oo ollu kuumeilua, flunssaa ym. Tosin ekan pistoksen jälkeen pyörtyminen (seki harvinaista) ja epäilen, että alussa nivelkipu ja lihasjäykkyys ois johtunu lääkkeestä. Oon vähä kahen vaiheilla, ku en oo tyytyväinen copaan, vaikka nyt on iho-oireet vähä helpottanu. Avonexissa on riskinä se, että vaikuttaa veriarvoihin kuten aiemmin betaferonin kans kävi. =? Mutta eipä sitä itelle sopivaa lääkettä löydy muuten ku kokeilemalla, toisille löytyy helpommin ja toisille sitä joudutaan hakemaan.
Minä olen pistänyt copaa vuodesta 2006 eikä oo ollu muuta oiretta kun paukama pistämisen jälkeen siiloin alussa nyt ei enää mitään oireita paitsi joskus harvoin paukama ja mitä parasta ei pahiksia koko aikana kun oon pistäny copaa.
Olen käyttänyt Copaxonea nyt lähes 6,5 vuotta, mitään sivuoireita ei ole ollut. Ainoastaan joskus tulee kova patti pistoskohtaan. Nyt kuitenkin esim jaloissa on selkeät painautumat pistoskohdissa. Pidän nyt 3 kuukauden paussin ja katsotaan sitten miten jatketaan.
Olen pistänyt kesäkuun alusta asti copaxonea ja kaikki on mennyt ihan hyvin. Mitä nyt silloin tällöin tulee käsivarsiin kovia patteja. Mutta painelen niitä kylmägeeli tyynyllä ja ne paranee nopeammin. Tai minusta tuntuu siltä.
Samoin kuin kinnhe, olen pistänyt Copaa nyt kesäkuusta lähtien, muttei niitä kovia patteja tai muita iho-oireita ole ollut ainoastaan joskus olkavarteen pistäessä tulee kivulias olo ja kädestä lähtee hetkeksi voimaa. Muuten Copa on tuntunut antavan voimaa, vauhtia ja elämäniloa. Siis painotus sanoilla tuntunut antavan :) Oujee
Kohta 5 vuotta Copan pistelyä takana. Ei nosta maksa-arvoja, eikä aiheuta niitä flunssa oireita. On ainakin mulle sopinut hyvin, ei juurikaan ongelmia pistoskohtien suhteen, kunhan vähän valikoin mihin pistän. Aika rauhassa olen saanut pahiksiltakin olla tän ajan.