Tämä on siis yksi mahdollinen (luonnollinen ja sinällään vaaraton) selitys roskille. Mulla niitä ainakin on alkanut näkyä nyt 42-vuotiaana. Tai on voinut näkyä aiemminkin, mutten ole kiinnittänyt niihin huomiota ennen kuin nyt, muutenkin sairastaessani.
Kiitos linkistä natanen. Joo, mulla on todellakin kaikki lasiaisirtauman oireet. Silmissä salamoi ja tänään oli eka aamu, kun koko maailma väreili. Siispä mentävä myös silmälääkäriin. Harmi, että tämä ei selitä mun muita oireita. Mulla on siis hajoamassa aivot ja silmät. Mitähän vielä, huomenna varmaan tippuu koko pää!
Hienoa Justiina74, että sulla riittää kaikesta huolimatta vielä huumorintajua. Nauroin katketakseni tuolle sun loppukommentille :D Tuollasta huumoria mäsäläiset just harrastaa, kun ei oikein muutakaan voi kaikkien mummallistakin kummallisimipien oireiden keskellä. Rohkaisuksi: Sain dg:n v.-79 ja oireet oli rajuja alussa, en pysynyt pystyssä, mutta nyt kävelen vielä ilman apuvälineitä ja elän muutenkin normi elämää. Jaksamista sulle! :)
Niin nauroin minäkin sarkastiselle Justiinan kommentille. Ja Justiinasta tulee vaan mieleen se kaulinta käyttävä punaruutuesiliinainen mamma. Eikä auta muu kuin ottaa pää vetävän käteen - toivottavasti kivut ei olisi täysin sietämättömät!
Moi! Tulinpa tänne lukemaan vanhaa ketjuani. En tiedä, miksi en ole saanut näitä sivuja auki pitkään aikaan. Mulla on sitten oireet jatkaneet hissukseen etenemistään kuukausi toisensa jälkeen. Sen ensimmäisen jalkojen voimattomuus-notkahduksen jälkeen tuntui, että voimat taas parani, tai ei ne kokonaan parantuneet mutta jaloilla pääsi taas hyvin kävelemään. Jalkojen koordinaatio parani ja huimaus loppui. Mutta nyt tuntuu, että reisistä on voimat vähänemässä. Reisiä myös polttelee kovasti. Paljon muitakin oireita on. Korvat soi, niskatkin väsyy ja kädet on tullu uudelleen lötköiksi. Pelottaa, että mitä ihmettä tämä oikein onkaan. Pään ja selän magneetista ei viime syksynä löytynyt mitään. Likvorkin on kunnossa. Samoin enmg. Oliskohan niitä plakkeja tullut sinne nyt vuoden aikana vai pitääköhän tässä pelätä jotain muuta sairautta.. Mulla oli kuitenkin silloin oireiden alkaessa niitä nivelsärkyjä, bursiitteja ja lämpöilyä pari kuukautta, joten niiden perusteella ajattelisin, että kyseessä vois olla joku autoimmuunisairaus.
Tsemppiä Justiina olotilaasi. Kuulostit aivan minun olotilaiselta ihmiseltä, samanlaiset tutkimukset ja tulokset mullakin takana eikä selvyyttä, mikä on vikana. Itselläni kohta kaksi vuotta oireiden alkamisesta ja myötätunnolla (ja kauhulla) ajattelen niitä/teitä kaikkia, jotka samanlailla ovat kipristelleet olotilansa kanssa jo paljon kauemminkin. Itse sain tänään uuden lanneranka-MRI-ajan ja sitäpä joudun taas vaatimattomasti odottamaan 4kuukautta. En usko kyl, että sekään tätä ongelmaani ratkaisee. Kun joku joskus osaisi sanoa, että miksi joku vetäisee kroppaani keskelle pitkittäin viivan ja kurittaa välillä vasenta ja välillä oikeaa puolta. Ja välillä sekoittaa pakan ja nyppii vähän tuolta ja vähän toisesta kohti. Uusimpia juttuja itselläni ovat sähköiskut vas.kädessä, vasemman kainaloalueen puristus, kykenemättömyys kävellä kantapäillä(tarvettahan siihen löytyisi joka päivä...) ja vas.jalan ’laahaus’. Toivon Justiina, et sulle löytyy selvyys. Ei sairastaminen ole lystiä ja tällasena terveenä sairastaminen on myös kyllä syvältä...
Moi ohvi ja muut. Kovasti paljon tuntuu aina löytyvän ihmisiä, joille ei löydy mitään diagnoosia. Ehkä sitten aikanaan jotain löytyy. Mulla vaan on taipumuksena pelätä kaikkein pahinta joten jonkinlaisen varmuuden saaminen olis helpottavaa (ehkä).
Osaako muuten kukaan arvella mitä tarkoittaa likvorin vastauksessa "useita olikoglonaalisia fraktioita, ei varmoja likvorille spesifejä. Olikoglonaaliset fraktiot esiintyvät samaa luokkaa olevia myös seerumissa. Tulkinta: negatiivinen löydös". Ymmärrän kyllä mitä tuo tarkoittaa, mutta voiko terveilläkin olla likvorissa olikoglonaalisia fraktioita?