Jalat menee alta – MS-forum – Oireet

MS-maailma, MS-forum, ms-tauti, multippeliskleroosi

Jalat menee alta

01 - 13.07.2010, 20:52

Kaikilla on nyt kuuma, ja jotkut tykkää, toiset ei. Itse olen selvinnyt tähän asti elämässäni kuumuudesta ihan OK. Yhtenä vuotena olin viikon hellejakson aikana kuumeessa ja korvatulehduksessa ja kykenin siitä huolimatta ramppaamaan vadelmien perässä päivittäin, pyyhin vain hikeä välillä. Nyt olen kuin lyöty, siis ihan oikeasti, ja minua hirvittää, välillä itkettää. En oikein tiedä mitä minun tulisi tehdä. En ole vielä ollut neurologisissa tutkimuksissa, joten en tiedä mikä minua vaivaa, mutta jokin tuntuu kyllä olevan pielessä.

Kaikki vaivat mitä minulla on tammikuusta lähtien ilmennyt ovat nyt voimistuneet kuumuuden myötä. Oikean silmän näkökentässä liikkuu pisteitä, silmään ja silmän alueeseen koskee, korvaan säteilee, pää on oikealta puolelta joko kipeä tai sitten jotenkin tukkoinen. Jaloista on voimat ihan poissa, pääsen sentään kävelemään mutta nyt iltaa myöten on tuntunut että miten kauan, pohkeet kramppaa ja jokainen askel on jotenkin sattumaa vain. Nilkoissa ja jalkapohjissa surisee ja lyö "sähköä". Lihaksia nykii sieltä sun täältä. Sorminiveliä vihloo tämän tästä ja muutenkin kädet on kuin jonkun toisen, esim haarukan saaminen suuhun asti ei sujukaan tällä hetkellä ihan itsestään. Miehelleni huokailin että miten voi olla niin kuuma että melkein ei jaksa edes ruokaa pureskella. Kertakaikkiaan kumma tunne. Iho on paikoittain kosketusarka, mutta kohdat vaihtavat päivän mittaan paikkaa, toisin kuin nämä muut oireet. Jalkojen heikkous on kyllä nyt kaikista kamalinta, ja mietin että pitäisikö minun mennä jonnekin näyttäytymään ennen kuin ne tosiaan menevät alta, vai sinnitellä vaan ja odotella vielä yli kuukausi neuroaikaa? Kyllähän minä näinkin selviän, mutta onko hullua olla hakeutumatta lääkäriin kun oleminen on kuitenkin vaikeaa? Teen töitä kotoa ja aika lailla satunnaisesti, joten sen puoleen ei hätää. Paitsi että olen loppukuusta lupautunut tuuraamaan yhteen paikkaan, ja jos olo ei kohene minusta ei ole siihen.

Tyttäreni on tällä hetkellä uimakoulussa ja helpotusta on nyt kahtena päivänä tuonut rannalla mukana oleminen, siellä on viileämpää (olen siis visusti varjossa), ja koulun päätteeksi uimme yhdessä vielä n. tunnin. Olo on paljon kohentuneempi vilvoittelun jälkeen, mutta heti kun astun autosta kotipihalla ja kuumuus lyö vastaan valahtaa jalat taas veltoksi.

Herla76

02 - 13.07.2010, 21:04

Herla pieni, pesusieni <3 nyt sulla on hyvät mahkut päästä aikaisemmin tutkimuksiin, sano vaikka että jalat ovat jo kerran pettäneet alta niin ainakin alkaa tapahtua!!!! mene oikeesti päivystykseen, hopi hopi!!!!

piiu76

03 - 13.07.2010, 21:20

piiun kanssa samaa mieltä. Ja olin täältä jostain lukevinani,että mieluummin oireita kannattaa "liioitella", kun vähätellä,jos haluaa,että jotain asian eteen tapahtuu vielä tämän vuoden puolella.
Tosiaan tää helle-aalto koettelee ihan tosissaan. Enpä ole tänään pahemmin jalkojen päällä pystyny minäkään olemaan. Mitä nyt juomassa käynyt,mutta siihen se sitten jäikin. Kaverit pyysi kyllä lenkille,mutta tylynä vaan vastasin,että mun lenkkipolku menee ennemmin talon sisä- kuin ulkopuolella.

Koitahan jaksaa,ja ilmottele itsestäs!! :) :)

Kyllä ne viileemmät ilmat sieltä vielä joskus tännekkin tulee :D

JaRi1984

04 - 16.07.2010, 13:58

Hei taas! Kävin tänään yleislääkärillä. Minulle annettiin akuuttiaika, koska aikoja oli niin vähän saatavilla. Lääkäri oli mukava ja halusi paneutua asioihini, ja pahoitteli että minulle oli varattu vain vartti (joka kylläkin venyi puoleksi tunniksi). Kuitenkin hän testasi silmiäni silmähuoneessa, teki joitakin neurologisia testejä ja kyseli perusteellisesti vaivoistani. Hän kysyi minkä takia itse luulen että olen saanut lähetteen neurolle, ja sanoin että kiropraktikko ehdotti keväällä että minut tutkittaisiin MS-tautia silmällä pitäen. Se oli tämänkin lääkärin mielestä realistinen lähtökohta. Hän kysyi puhuttiinko minulle silmävaivojen alkaessa kortisonihoidosta, ja vastasin että ei, eikä hänkään sitä tällä kertaa määrännyt vaikka ensin miettikin sitä vaihtoehtona - hänen mielestään näköhermossa ei näkynyt mitään.

Sain sairaslomaa 18.8. saakka, jolloin minulla on neurologille aika. Olen yksityisyrittäjä ja nyt kesällä lähes kokonaan tekemättä töitä, mutta olin lupautunut tuuraamaan eräässä myymälässä viikon päästä. Siihen en nyt kykene.

Minua huolestuttaa hieman nämä silmä-/päävaivat, korvaakin repii. Että jos minulla sittenkin on aivokasvain, vaikka tietokonetomografiassa ei näkynyt mitään. Mutta toisaalta, olen täältä jostain lukenut että MS-tautia sairastavilla voi olla kaikenlaisia silmäoireita vaikka ei näköhermossa olekaan mitään, ja tuikkivaa päänsärkyä. Kaiketi korvakin voi oireilla...

Herla76

05 - 16.07.2010, 15:20

hyvä Herla että kävit lääkärissä!
Voisiko siulla olla migreeeniä? mullehan neuro ehdotti että mullois oireeton migreeni kun pään magneetissa ei näkynyt mitään. Lueppa huviksesi migreenistä, itse yllätyin, miten moninnaisia vaivoja migreenikin voi aiheutta, jopa hetkellistä halvaantumista. Itseltäni puuttuu vain se päänsärky ja oksentelu tai valon arkuus sekä silmäoireet, siis näkökentässä ei vilise mitään... Josko osa oireistasi voisi johtua näinkin pöllöstä syystä?
Itse mietin ,että päänalueen puutumiset voisivat kohdallani ollakin jotakin sen tyyppistä...
mistä näistä tietää, blääh :/

piiu76

06 - 19.08.2010, 09:38

Hei! Herla-76, mulla on ollut tosi paljon samoja oireita kun sulla! Just vastasin toiseen viestiin näköoireista. Jalat on mulla myös ongelma, tällä hetkellä pahempi kuin silmät. Tän vuoden alkupuolella jaloista alkoi voimat yhtä-äkkiä hiipua ja kävelymatka pieneni pariinsataan metriin. Mulla on ollut myös sähköiskumaisia tunteita jaloissa, lihasten värinää ja nykinää. Oireet pahenevat rasituksesssa. Kyllä olin ihmeissäni kun oireet alkoi. Nyt on kävelymatka hieman pidentynyt mutta jalat rasittuvat tosi nopeasti.

Annuska

07 - 19.08.2010, 11:42

Hei! Oho, meillä tosiaan näyttää olevan samankaltaisia oireita! Itsekin olen sitä mieltä että nuo silmäoireet liittyvät kaikkeen muuhun, kun ne ilmenivät samanaikaisesti jalkaoireiden kanssa vaikean flunssan jälkeen. Ja vilisevien kuvioiden lisäksi on sellaista että pään oikea puoli väsyy kummasti silmää myöten. Mutta nyt on vaivaa eniten jaloissa.

Alkoiko sinulla Annuska76 jalkaoireet sellaisena väsymisen tunteena, molemmissa jaloissa vai toisessa? Missä sinulla on plakkeja? Onko oireet olleet poissa välillä? Voit vastata yksityisesti jos haluat :) Olisi kiva kuulla, kun tämä nyt on aika samankaltaista.

Herla76

08 - 19.08.2010, 21:42

Minulla on pettänyt jalat monta kertaa tänä kesänä!
Helle meinasi kyllä tappaa minua ja olin uimassa kun vesi oli 29 asteea. Korvia alkoi taas repiä ja sain sitten kolmoishermo särky. Tuli pahenemis vaihe ja en ole viellä toipunut siitä kun on väsymys niin kova.
Kortisonia en viitsisi viellä ottaa. Yritän pinnistää syyskuun loppuun.

Selkä on nyt reistaillut oikein kunnolla ja käyn nyt hieronnassa kun en saa kuntoutusta kun se nyt taas meni mönkään kelan kanssa. Kuun alkupuolella tuli kielteinen päätös. Se ei ollut mikään yllätys!!!
Krampit on kovat ja jäykkyys vetää myös jalan kummallisin asentoihin. Tammikuussa on neurolle aika.

michelin mummo Kruunu

Tietoa MS-forumista

Rekisteröityneet jäsenet: 2652

Tällä hetkellä verkossa: 747

Keskustelupalstojen viestit: 52936

Kirjaudu sisään MS-forumiin

Työkalut

Äänestä

MS-diagnoosin saatuasi, kuinka kauan kesti, että aloitit lääkehoidon?

» Katso tulos