Liityin juuri. Eli neurologille aika loppuviikosta juttelemaan ekaa kertaa. Käyty jo reumalääkärillä - tulos: ei reumaa. Borreliatutkimukset myös tehty - mutta se tulos ei vielä selvillä.
Päällimmäisenä oireena siis käsien suht nopea voimattomuus ja turvonneen kaltainen olo niissä - aivan siis kuin olisivat turvonneet ja sen vuoksi hidastuneet - vaan turvotusta ei oikeasti ole. Käteni ja sormeni ovat aikaisemmin olleet naiseksi vahvat, nyt ne tuntuvat haurailta ja tukea tarvitsevilta - tartun moneen painavampaan tavaraan kaksin käsin, kun ennen tein sen yhdellä. Kädet ovat kömpelöt - aikaisemmin erittäin tarkat ja hyvintoimivat.
Konekirjoittaminen sattuu, varsinkin oikea käsi kyynärpäähän saakka "turtana" - tuntuu kuin käden ja käsilihaksen sisälle olisi piikitetty vähintään desi jotain ylimääräistä nestettä ja se kiristää ja painaa käden sisällä ja hidastaa kaikkia käden toimintoja.
Ranteet ja käsivarret särkevät, samoin kämmenen alueen liikkeet välillä - ei niinkään nivelet. Kipualueet muuntuvat pitkin päivää ja päiviä. Myös käsivarren yläosassa pistelee ikävästi.
Kesätöidet tiedottajana pitäisi alkaa juuri nyt - vaan koska työ vaatii jatkuvaa tietokoneen ääressä kirjoittamista ja tiedonhakua, en tiedä pystynkö jatkamaan tänä kesänä tässä työssäni (olen opiskelija).
Lähdin siksi selvittämään mistä nyt on kyse suoraan yksityispuolelle (vuosia maksettu sairaskuluvakuutus ekaa kertaa käyttöön).
Kädet kipeytyivät ensimmäistä kertaa viime kesänä samaisessa tiedottajan työssä, mutta silloin selvisin rannetuilla ja satunnaisilla särkylääkkeillä. Ajattelin kiputilan johtuneen vain ylirasituksesta koneen kanssa. Nyt tilanne on selvästi huonompi, olen rajoittanut koneen käyttöä paljon, mutta kädet eivät vain ota parantuakseen. Opinnot kärsivät, jo pitkäkestoinen kynällä kirjoittaminen vaikeaa (tentit).
Asuin homekäpässä tietämättäni syksyn (pahimpia kosteusvauriohomeita) ja sen jälkeen olenkin ollut jollakin tavalla kipeänä miltei koko ajan - minä, joka olen aina ollut terve kuin pukki ja jolla ei edelleenkään ole mitään lääketieteellisesti todettuja allergioita. Reagoin kosteusvauriohomeisiin lähinnä "vain" laajentuvilla keuhkoputkilla ja äänihuulilla - ts. tukehtumisoireilla (+ äänenmenetys, kurkkukipu, jatkuva yskä, päänsärky, jatkuva väsymys, nenäverenvuoto, kuukautiskiertomuutokset).
Kertokaa mitä minun pitäisi tietää ennen neurologille menoa. Mitä tajuta kysyä ja mitä vaatia. Miten mahdollinen hermopinnetila eroaa oireiltaan mahdollisista MS-tautioireista?
Stressiä on myös ilmassa riittämiin epäselvien opiskelu-, työ-, lapsenhoito- ja asuntoasioiden vuoksi ja reumalääkäri sanoin myös stressin ja mahdollisesti jumiutuneiden hartioiden voivat tehdä ao. oireita.
heips! itsellänikin tutkimukset viellä kesken, ja oireeni ovat toisenlaisia kun sinulla. Mutta sinun oireistani tulee mieleen sukulaismieheni joka myös asui tietämättään vuosia kosteusvaurioisessa talossa. hänen oieensa olivat identtisiä sun kanssa :( ovathan lääkärit tietoisia tästä? onko fibromyalgia myös pois suljettu sinulta? isälläni on se, ja hän kuvailee oireitaan käsissä samoilla sanoilla.. toivottavasti syy selviää, voimia ja aurinkoisia päiviä sinulle!
Fibromyalgiasta ei ole kohdallani ollut vielä puhetta. Tunnen ko. taudin itse erilaisia selittämättömiä kiputiloja aiheuttavana ja parantumattomana, johon auttaa kai vähän hieronta ja lämmin ilmasto/etelänmatkat (?). Eräällä 70v. tuttavallani on se. Itse olen 40v. Tutkiiko neurologi fibromyalgiaa?
Tarjoilen homealtistusta (homeina mm. yhdistelmä toksisia kaasuja ilmaan tuottava Stachybotrus + paljon bakteereja) tällä hetkellä auliisti vaivoihini syyksi, mutta näyttää vahvasti siltä, että näihin jo yliopistotutkimuksissa todennettuihin kosteusvauriohomeisiimme ja niiden aiheuttamiin vaivoihin perehtynyttä lääkäriä (tai vakuutuslaitosta/juristia) ei ole vielä syntynytkään.
Moni lääkäri on kertonut "tietävänsä"ja "uskovansa" miten ko. homeet "saattavat" olla hyvin vaarallisia niiden keskellä asuville ihmisille, erityisesti kun niitä on yhdessä paikassa monia erilaisia + bakteereja, mutta yksinään (!) ei ole halunnut kirjoittaa kirjallista raporttia jossa kosteusvauriohomeiden syyllisyys edes johonkin oireeseeni todennettaisiin pitävästi. Ja sitten vielä toisaalta, meille asunnon ikäisekseen hyväkuntoisena myynyt lääkäri (!) väittää niitä omalla erikoislääkärin arvovallallaan täysin ihmisille vaarattomiksi.
Olen koettanut siksi löytää hyvää asiantuntijalääkäriä, joka tuntisi kosteusvauriohomeille altistuneiden oireistoja, mutta päätynyt/joutunut tähän asti aina itse opettamaan ko. asiantuntijoita (erikoislääkäreitä myöten) nettigooglettamillani kv-tutkimustuloksilla. Joista ei ole ollut tähän saakka mitään hyötyä.
Jo homeita on tuhansittain erilaisia, mikä vaikeuttaa tietysti oireistojen tuntemista ja toteamista - ja kun näihin homeisiin liitetään, kuten sinisilmäisesti ostamassamme asunnossa, toksisia kaasuja kuivinakin tuottavia kosteusvauriohomeita ja samassa tilassa elävä korkea bakteerikanta, on vaikeasti ennustettava myrkkycocktail valmis.
(yhteistyökyvykkyys ja avoin verkostoituminen tunnustettujen (kv-)hometutkijoiden kesken ilmeisesti puuttuu (home)lääkäreiltä kokonaan, tulosvastuista, vakuutuslaitoksista, patenttitoiveista ja kiireestä johtunee?)
- itselleni asunnostamme tunnistetut homeet (sen paremmin kuin mikään muukaan) eivät aiheuta allergiaoireita, vaan suurin oireeni siellä 3 kk asuessamme oli tukehtuminen ja yskä (tunne tukehtumisesta, siis ;-), elossa olen). Tukehtumistunne, "kurkun kiristyminen" ja äänenmenetys seuraa jo noin vartissa tilaan mentyäni. Pehmeän irtaimistomme menetämme ilmeisesti lähes kokonaan (vaatteet pestyjä jo mitä pystyy kuumalla x 3; tuhannet kirjat (?), pehmeät huonekalut; matot; tyynyt, sängyt jne), koska ne aiheuttavat asunnosta otettunakin samat tukehtumisoireet kuin itse asunto. Kotivakuutus ei korvaa irtaimistoamme, koska homeen aiheuttanut vahinko tapahtunut edellisen asukkaan aikana - siis ennen muuttoamme ja sitä, kun oma kotivakuutuksemme tuli ko. asunnossa voimaan.
Homeita ja erityisesti hyväkuntoisena ostamassamme asunnossa olevaa pitkäaikaisen kosteusvaurion vaatimaa mustaa hometta on tutkittu jo 1930-luvulta saakka yliopistotasolla, mutta miksi tuo tutkimustieto ei ole läpäissyt suomalaista lääkärikuntaamme, en tiedä. Ja koska lääkärimme eivät diagnosoi homevaurioista kärsivää pitävästi kosteusvauriohomelähtöiseksi, ei oikeus- tai vakuutuslaitos myöskään lähtökohtaisesti korvaa sitä. Tässäkö syy ei-diagnooseihin? Vaatii koko systeemin uudelleenmuotoilun..
Ja, koska homeita ei pystytä tai tahdota nykykeinoin todeta syylliseksi vaivoihini, joudun jatkamaan muiden mahdollisten syyllisten ja parannuskeinojen etsimistä oireisiini. Esim. nyt, käännyn etsimään apua neurologilta. Ennen homeasuntoon muuttoani olin aina ollut kaikinpuolin terve.
Koska olette ostaneet kys. asunnon? Suoraan ed. omistajalta, vai välittäjän kautta? Onko kauppakirjassa maininta: Asunto myydään siinä kunnossa, kuin se kaupan tekohetkellä on? Oliko mainintaa kosteusvaurio-korjauksesta? Onko kosteusvaurion aiheuttaja rakennusvirhe, vai putkirikko tai vast? ( Mielenkiinnosta "utelen".
Varjo
05 - 01.06.2010, 20:56
Ostimme asunnon viime kesänä. Välittäjä oli Suomen suurin - kauppakirja vakionsa.
Esitteissä ja etukäteen ennen pankissa tapahtunutta kaupantekoa ei mainintoja tai kiinteistövälittäjäpuhetta minkäänlaisista "vahingoista". Vasta pari minuuttia ennen kauppakirjan allekirjoitusta pankkivirkailijan ollessa kopioimassa papereita alkoi myyjä äkkiä kiinteistövälittäjän peesatessa muistelemaan miten kauheaa se oli kun vedet valuivat alakertaan virtanaan pitkin seiniä. Ja kertoi nopeasti, miten asunnon wcssä oli ollut vesivahinko "joitakin vuosia" sitten, vahinko, joka oli heti asianmukaisesti korjattu. Siihen kiinteistövälittäjä: "Sattuuhan näitä, vanhoissa taloissa on aina jotain" ja repäisi samalla valmiiksi tehdyn (jossa myyjän allekirjoitus kuukautta ennen kaupantekoa) vesivahingosta kertovan paperin salkustaan miehelleni allekirjoitettavaksi. Mies teki kauppaa yksin valtakirjalla ja allekirjoitti.
Minä kuulin asiasta vasta kauppakirjojen allekirjoittamisen jälkeen. Olin kertonut kiinteistövälittäjälle miten kaikkien asuntokauppapapereiden pitää ehdottmasti kulkea minun kauttani, koska mieheni ei niistä perusta eikä niitä ymmärrä. Isännöitsijätodistuksessa ei ollut vesivahingosta merkintöjä, koska asukas ei ollut niistä ilmoittanut yhtiöllekään.
Tällä hetkellä tiedossa oleva syy jo löytämäämme vikaan on mitä ilmeisimmin wcn viemäriputken tiivisteiden falskaus (tosin myyjä on vahingosta, sen ajankohdasta, korjaajasta yms. niin muistamaton, että, että...).
Koska olet valtakirjalla valtuuttanut miehesi tekemään kaupan puolestasi, ja vesivahingon sattumisaikaa ei ole tarkemmin määritelty, niin uskoisin "hampaat" olevan aika lyhyet. Mikäli vahinko olisi sattunut esim. viime vuonna, niin silloin myyjä ja isännöitsijä olisivat vastuussa tuosta. Mikäli kosteutta ei ole enää rakenteissa, niin asunnon irtaimistoineen voi puhdistaa homeitiöistä ja hajuista otsonoimalla. Asunnon koosta riippuen, käsittely kestää 1 - 2 vrk. Tuon päälle täytyy kaikki esineet ja pinnat pestä tai pyyhkiä "kostealla".
Varjo
07 - 02.06.2010, 11:57
Noista homejutuista: Minun työpaikallani haisee jossain tiloissa selvälle homeelle. Oli iso remonttikin, mutta mitään ei muka löytynyt. Joka tapauksessa minä sairastuin siellä astmaoireisiin. Olin kymmenen vuoden aikana välillä yhden vuoden pois virkavapaalla ja sitten kolme vuotta hoitovapaalla. Pois ollessani oireeni katosivat, mutta aina töihin palatessa aloin oirehtia kahden viikon kuluttua viimeistään. Nyt kun olen ollut yli vuoden sairaslomalla tämän mäsän takia, ei astmaoireista ole ollut tietoakaan. En käytä lääkitystä astmaan enää lainkaan. Eli oireet siis oli varmasti työpaikaltani.... Moni muukin siellä tyrskii ja pärskii, mutta mitään sieltä ei ole löydetty, vaikka katto ennen remonttia vuotikin lamppuihin ja seiniin...että silleen. Kuka lie sitten mitannut ja millä ohjeilla??? No, onneksi ei taida tarvita enää mennä sinne... ;)
Varjolle: Asunnon rakenteet ovat ainakin jo tutkituista kohdista kuivat. Ostamassamme asunnossa ikäväksemme stachybotrus-hometta (suom. musta home), joka myrkyllisin kuivana, ei kosteana. Kuivana alkaa erittää myrkyllisiä kaasuja ilmaan. Tällöin, jos samassa tilassa on bakteereja, kiihdyttävät ne toisiaan edelleen entistä myrkyllisemmiksi. Tästä yliopistotason tutkimuksia myös Suomesta.
Lisäksi, koska myyjä ei ollut kertonut tapahtuneesta/-neista vesivahingoista taloyhtiölle, on hän ikävä kyllä henkilökohtainen maksumies taloyhtiön remontissa. Taloyhtiössä kun on osakkaalla vahingonilmoitusvelvollisuus, jonka laiminlyömisestä ja siitä johtuvasta ongelman laajenemisesta seuraa omakohtainen vahinkovastuu.
Otsonointi taas on nykytutkimusten mukaan erittäin huono keino yhtään minkään puhdistamiseen, koska se metodina perustuu hajumolekyylien pienemmäksi pilkkomiseen, jolloin nenä ei niitä enää haista, mutta ne ovat entistä vahingollisempia kaikille niille jotka ko. tilaan menevät - entistä pienemmät molekyylit kun pääsevät kaikkiin keuhkojen pienimpiinkin lokeroihin.