Kenellä muualla tutkimukset tällä hetkellä kesken? – MS-forum – MS-diagnoosi

MS-maailma, MS-forum, ms-tauti, multippeliskleroosi

Kenellä muualla tutkimukset tällä hetkellä kesken?

01 - 01.06.2010, 08:25

Minulla epäillään ms-tautia. Oireita on monenmoisia, mutta häiritsevin oire on jalkojen voimattomuus/väsyminen joka haittaa ihan arkeakin. selkäydinnäyte otettiin kuukausi sitten ja siinä oli muutoksia. Nyt odottelen neurologilta tietoa miten edetään jatkotutkimuksissa. Olisi kiva vaihtaa ajatuksia muiden kanssa jotka ovat tutkimuksissa tällä hetkellä tai ovat juuri saaneet diagnoosin tms. Tää on todella rankkaa aikaa itselleni, varmasti myös muille jotka ovat tukimuksissa tai odottelevat diagnoosia.

Tuitsu81

02 - 01.06.2010, 18:18

minullkinon kesken epallaan lems tautia

risto

03 - 01.06.2010, 19:13

Minullakin tutkimukset vielä kesken.. vuosi sitten keväällä jatkuvaa voimattomuutta, masennusta, päänsärkyä, huimausta, kaksoiskuvia ja univaikeuksia, joiden takia sain lähetteen viimein neurologisiin tutkimuksiin. Sittemmin oireet ovat kadonneet. Kävin kuitenkin magneettikuvassa, aivosähkökäyrässä ja selkäydinnestekoekin otettiin. Ja hyvä niin, sillä magneettikuvassa oli jotain, mitä haluttiin seurata, koska se voisi viitata ms-taudin esiasteeseen, samoin selkäydinnäytteen likvor oli positiivinen. Seuraava magneettikuvaus on ensi perjantaina ja viikon päästä siitä lääkärin vastaanotto, eli jännitettävää riittää

ilona83

04 - 01.06.2010, 19:33

Ilona83

Kauanko sulla oli noi luettelemasi oireet päällä? Oliko likvorissa siis arvot koholla vai kuinka oli positiivinen? Uusia oireita ei ole ilmentynyt? anteeksi kysymystulva mutta itseäni kiinnostaa koska mulla kans likvorissa löytyi muutoksia

Tuitsu81

05 - 01.06.2010, 19:50

Eli likvorissa mulla oli leukosyytit ja IgG-indeksi normaalin ylärajoilla ja likvorin olikokonia positiivinen. Sen sijaan proteiinitaso negatiivinen ja igG-taso normaali. Nämähän ei perus tallaajalle sano yhtään mitään, mutta ku soitin neuron polille saatuani nämä tulokset niin sieltä sanottiin että alkava demyelinoiva sairaus voi olla mahdollinen, elikkä epäilevät jotain ms-taudin esiastetta. Oireita mulla ei ole ollut tosin reiluun puoleen vuoteen, tai yksi mikä on minua arveluttanut on radikaalisti lisääntynyt unen tarve... Saatan nukkua yöunia hyvinkin kellon ympäri ja päälle vielä päikkärit.. en tiedä onko se oire, mutta ajattelin sen kuitenkin kertoa kun meen vastaanotolle..

ilona83

06 - 01.06.2010, 20:00

ja oireista vielä.. kaksoiskuvia näkyi vain kahtena peräkkäisenä päivänä, mutta mulla univaikeudet, masennus, voimattomuus, keskittymisvaikeudet, muistivaikeudet kesti useamman kuukauden.. aivan tarkkaa en muista. Välillä unohtelin myös aivan päivittäin käyttämiäni sanoja, kuten leivänpaahdin, enkä millään saanut mieleeni sitä sanaa jota hain.

Nyt siis näitä oireita ei ole ollut aikoihin, ja olin jo miltei unohtanut koko ms-diagnoosi epäilyt, kunnes tänään vaihtaessani kalenterin kesäkuulle näin perjantaille laitetun merkinnän uudesta magneettikuvasta...

ilona83

07 - 01.06.2010, 20:03

Ok, kiva kun selvensit. Mulla oli kans indeksi raja-arvolla ja jokin oli arvo positiivinen. Myös leukkareita oli. Mulla edessä vielä ne magneetti kuvaukset. Pelonsekaisin tuntein tässä mennään. Oletko pystynyt "unohtamaan" tämän mahdollisen alkavan demysairauden tulosten jälkeen ja elänyt normaalia elämää? vai onko pyörinyt useasti noi asiat päässä? Mulla on toi jalkojen voimattomuus niin iso oire tällä hetkellä että siksi koko ajan pyörii päässä nää asiat...kumpa pian tulisi selvyyttä onko tämä mäsä vai ei...

Tuitsu81

08 - 01.06.2010, 20:19

Olen yrittänyt unohtaa ja elää ns. normaalia terveen nuoren naisen elämää, ja aika hyvin siinä onnistunutkin, mutta aina välillä se mäsä-mörkö nostaa päätään.. ja nyt kun uusi magneettikuvaus lähestyy ei oikein muuta pyöri mielessä kuin ajatus siitä, että mitä jos saankin ms-diagnoosin.. Toisaalta sitä odottaa, että oireille selviäisi jokin syy, mutta tietenkään en toivo kyseistä diagnoosia! Tämä epätietoisuus vain on niin sietämätöntä!!

ilona83

Tietoa MS-forumista

Rekisteröityneet jäsenet: 2652

Tällä hetkellä verkossa: 343

Keskustelupalstojen viestit: 52942

Kirjaudu sisään MS-forumiin

Työkalut

Äänestä

MS-diagnoosin saatuasi, kuinka kauan kesti, että aloitit lääkehoidon?

» Katso tulos