Kenelläkään ei näytä olevan harmainta aavistusta tämän ms-ilmiön aiheuttajasta tai toimintamekanismeista.
Itselläni on kokemusta oireista vuodesta -84 alkaen ja lääketiedettä olen penkonut netissä melkein kokopäivätoimisesti vuodesta -98, jolloin aloitin tutkimukset virologiasta.
Olen sitä mieltä, ettei ole olemassa mitään ms-tautia, vaan tässä on kysymys ennemminkin ms-oireyhtymästä.
Tauti on tarkemmin määriteltävissä oireiltaan, ja siihen on yksi aiheuttaja. Ms-oirekuva vaihtelee huomattavasti, ja siinä on samoja oireita kuin useissa muissa neurologisissa tiloissa.
Järkevin selitys oirekuvan monimuotoisuudelle ja yhteyksille muihin tiloihin on mielestäni se, että oireet aiheuttavat keskushermostolliset prosessit voivat käynnistyä erilaisilla yksilöillä eri ulkoisten tekijöiden vaikutuksesta.
Minulla kofeiini tuntuu olleen ainoa, tai ainakin ainoa tietämäni ulkoinen tekijä, joka on korreloinut oireisiin alusta asti, sen lisäksi minulla on ilmeinen sisäsyntyinen herkkyys kofeiinille ja ehkä myös hidasta kofeiinimetaboliaa aiheuttava geeni.
Koska oireisiin voi vaikuttaa niin moni yksilöllinen, sisäsyntyinen ja ulkoinen tekijä, on täysin mahdotonta ennustaa mitä yhden tekijän poistaminen kuvasta aiheuttaa. Mutta jos se yksi tekijä on ainoa ulkoinen tekijä, silloin poistuvat kaikki sen aiheuttamat oireet, paitsi sellaiset, jotka johtuvat pysyvistä vaurioista, kuten esim. vuosikausia jatkuneiden lihaspinteiden aiheuttamat hermorata- tai verisuonivauriot.
Jalkapohjien kihelmöintiä ja polttelua minulla vielä on, mutta sekin on heikkenemässä ja pysyy poissa, kunhan muistan ottaa epaa. Oire kai johtuu myeliinivaurioista neuronin lähtevän aksonin ympärillä, ja epa korjaa tällaisia vaurioita. Pitäisi vissiin kehitellä ihmisestä joku geenimuunnos, että nuo rasvasta tehdyt eristeet korvautuisi jollain biologisella muovilla, jota kroppa erittää.
kariluoto
04 - 06.12.2009, 22:13
Jaskakin säpsähti! Jätin iltakahvit juomatta! Join vaan 2 mukia vettä, sekä otin toin epan...
Suomen vahvin kalaöljykapseli! Mukana luonnon D-vitamiini.
Erityisesti sydämen suojaksi suunniteltu vahva omega-3-valmiste. Jokaisessa CardiOmegassa 900 mg omega-3-rasvahappoja!
Omega-3-etyyliesterit + D-vitamiini CardiOmega-kapselit sisältävät 1000 mg kalaöljyä, josta 900 mg (90 %) on omega-3-perheen rasvahappoja etyyliestereinä. Omega-3:a on EPAna 590 mg, DHA:na 260 mg ja muina rasvahappoina 50 mg, yhteensä 900 mg. Loput 100 mg (10 %) ovat muita kalaöljyn sisältämiä rasvahappoja. Raaka-aine saadaan Tyynenmeren puhtaista, vapaana elävistä rasvaisista kaloista
Suklaan hippustakaan en oo 15kk aikana naamaani laittanut. Tosin pelkästään painonhallinnan takia, mutta jospa siitä ois muutakin hyötyä...
Se tietty on yks juttu, jos nää kofeiinit jättää. Niin saattais toi ainanen, kauniisti sanottuna: Kusihätä helpottaa...
Mulla on ollu tapana ottaa 2 alfalipoliinihappo kapselia aamuisin.Sitte viellä müslin ja jugurtin sekaan reilu koura tyrnimarjoja pakkasesta. Sitä nyt pitää rajoittaa, koska toi alfalipoliini taitaa tuplata c-vitamiinin tehon...
Ei siinä mitään muuta, kun vaan flunssa pysyy niillä loitolla. Toisaalta toi järjetön c-vitamiini määrä laittaa, myös vauhtia wc käynteihin...
Tässähän on nyt hieno tilaisuus verrata menetelmiä ja niiden tehoa. Jos Jaska lopettaa kofeiinin tykkänään, ja rupeaa emäksiselle ruokavaliolle ja ravitsee muutenkin itseään ohjeitteni mukaan, ja Pale vaikkapa kaksinkertaistaa kofeiininkulutuksensa, niin katsotaan sitten sopivan ajan päästä, onko vointi muuttunut ja jos on, niin mihin suuntaan.
Arvelen, että viikko tai pari piisaa.
kariluoto
08 - 07.12.2009, 10:20
Mitä on epa?
Kahvi piristää minua ja suklaa rauhoittaa tasapainoani. Mitä sitten?