Miten mahdetaan tutkia kognitiivista tiedon kulkua päässä? Muistamis- yms. testein toki, haastatteluin?Huomaan pientä tiedonkulun pätkimistä pikkuasioissa. Eilen kävin poikani kanssa jouluostoksilla. Olimme kirjoittaneet listaa ja miettineet suurinpiirtein mitä kellekkin hankitaan. Kauhukseni huomasin jo unohtaneen mitä olinkaan ajatellut kyseisten ihmisten kohdalla, sain mieleeni mutta pienellä viiveellä. Sellainen mitätön juttu kun lähtee hakemaan kaapista ja matkalla unohtaa mitä hakikaan, sellaista sattuu kaikille, mulle ainakin aina on sattunut joskus jos väsynyt, huomannut selvästi sellaisen lisääntyneen. Siellä joulukaupassa sama ilmiö, piti jotenkin skarpata: nyt maksat tämän. Eihän sitä huomaa päälle mitenkään, itse tunnistan oman hitautuneen ajatuksen. Ikäänkuin persoonallisuus olis muuttumassa flegmaattisemmaksi. Pätkii.
KOGNITIO JA TUNNE: Tunne-elämän muutoksia ilmassa. En tiedosta sitä masennukseksi. Huomaan saavani itkukohtauksia, joku asia laukaisee itkemisen. Yleensä oma tila. Riittämättömyyden tunne. Maniassa voi aivojen serotiinitaso olla loppu. Mitenköhän ms-aivojen tila vaikuttaa tunne-elämään. Tai vaikuttaa, tiedän, voikohan sitä jotenkin mitata. Tässä asiassa sama ihmettely, muutunko muuksi. Positiivinen elämänasenteeltani, ja sillä pääsee pitkälle. Iloisuuteeni kuuluu laaksoja välillä, aina niistä noustu. Koska en kuitenkaan tyypillisesti koko ajan itke, ihmettelen nykyisen itkuni lohduttomuuden ja pelonkin. Ehkä onkin alitajuista käymisprosessia tai sitten aivomuutoksista johtuvaa.
Kyllä mä tunnistan tuosta itseni. Muistan, kuinka jo joskus vuosia-vuosia sitten olin sitä mieltä, että kun sähkömiehen muijalla ON pitkät piuhat... Olo on varsin seniili joskus... Se tunnekuohujen peittely varsisnkin vie energiaa. En nimittäin haluaisi olla aina se, joka pillittää kaikesta... =))) Vannon positiivisuuden nimiin myös.
Hyvä Ströpö ja te kaikki muutkin tuttuja tunteita minullekin! Itku vain pyrkii sisäänpäin, kun vain kuukauden päästä tulevat tissi kuvat osottaisivat puhtautta, Taisin poiketa aiheesta taitavat mun aivoni kehittäneet omiaan. Lapris kirjoitti myös hyvin nuorille mäsä kulkijoille, kun me vanhat etsimme mistä löytäisimme tutkimuksia testejä helpottaaksemme omaa oloa. Mut ne joulu toivotukset rauhaa ja rentoutta kaikille toivottaa eiku eija:)
Osa kuulostaa tutulta ja osa ei. Tietty jos on paljon asioita päässä yhtäaikaa, niin onhan se selvää, ett kaikki on siellä boltsussa kaaoksessa, vai? Ja mä itkeskelen nyt joulun alla vähän joka kohdassa, viimeks eilen, kun kirkossa laulettiin "Varpusen joulu" vai mikä se nyt oli... Ja joo, jos on paljon joutunut skarppaa duunissa ja pitkiä päiviä, niin ei kyllä leikka paraskaan lanttu. Onhan siitä kyllä puhuttu, että kognitiiviset toiminnot voivat heikentyä tämän taudin edetessä, eli siis monta vastausta ja kaikki oikeita. Kuten tosta TODELLA diplomaattisesta löpinästäni huomaa, nyt väsyttää jo ankarasti, Mistä siis puhuttiinkaan-heh...
Kognitiivisia vaikeuksia voi olla jo ihan taudin alkuvaiheessa.
Minä en oikein tiedä omalla kohdalla mikä on mitä. Kun on kauhea väsy ja pää kuin parin oluen jäljiltä niin vaikuttaahan se keskittymiseen ja pitkäjännitteisyyteen.
Ei vaan parane tehdä kymmentä asiaa enää yhtäaikaa eikä luottaa siihen että asiat pysyy mielessä ilman muistilappuja. Harmittaahan se joskus, mutta monesti naurattaakin omat hölmöilyt. Onneksi.