Minkälaista liikuntaa harrastatte, kuinka hyvin siedätte rasitusta ja mitä tapahtuu jos innostuu liikaa? Olen miettinyt mikä liikuntalaji tukisi sairastumisen ansimmäisten viiden vuoden aikana kunnossa pysymistä parhaiten: lihasharjoittelu, kestävyysharjoittelu ja minkälaisina määrinä? Tietysti kaikki on viime kädessä yksilöllistä mutta kertokaa kynnelle vielä kykenevät, miten liikutte?
Minä käyn vesi jumpassa. Se on tuntunu tosi hyvältä. Fatiikki ei häiritse niin paljon, vedessä kun on viileetä.
aritsa
03 - 24.02.2010, 10:45
Ratsastan näin talvella kerran viikossa tunnin, kesällä kaksi kertaa. On fyysisesti ja henkisesti minulle sopiva, ei rasita ollenkaan ja tasapainoharjoitusta tarpeeksi. Myös selkä pysyy hyvässä kunnossa. Suosittelen.
Minä harrastan sauvakävelyä n. 4 kertaa viikossa, ehkä 3-5 km kerrallaan, säästä riippuen!! Pyrin myös harrastamaan ns. hyötyliikuntaa eli kävelen mahd. paljon! Tänä talvena olis oiva mahdollisuus myös hiihtämiseen esim. järven jäällä: ei rankkoja nousuja eikä pelottavia laskuja vaan NAUTINTOA kevättalven auringosta!! Ja keväällä sitten vaellusta metsissä ihan oman tahdin mukaan! Mihinkään extremehommaan en lähtisi, siihen ei edes kiinnostus riitä. Kuntosalilla käyntikin ois ihan hyväksi kyllä..
Heippa! Pidän itseäni vielä hyväkuntoisena. Parinkin kilometrin reipas kävely alkaa jo häiritsemään tasapainoa ja vaatii enempi keskittymistä, sekä oikea jalka ei toimi kunnolla. Kuntosalilla käyn kerran viikossa ja se on hyvä, tykkään myös soutulaitteesta. Kesällä pyöräilin paljon, se tuntui toimivan viime kesänä, toivottavasti myös tulevana. Ohjattu venyttely ja jooga olisi haaveissa, jos vaan saisi ajat sopimaan (käyn vakituisessa vuorotyössä), jos muilla on näistä kahdesta kokemuksia, kuulisin mielellään.
tuutu
06 - 28.02.2010, 08:55
Olen kova liikkumaan. Kävelen kahden koiran kanssa monia kilometrejä kolme x päivässä seitsemänä päivänä viikossa ja pyöräilen työmatkat 2-3 x viikossa ja kilometrejä tulee yhteen suuntaan 12 kilometriä eli päivässä 24km. Näin voin tehdä koska olen osa-työkyvyttömyys eläkkeellä. Lepäilen sitten loppuviikosta kun olen eläkepäivillä. Muuten en jaksaisi pyöräilyä jos kävisin töissä viitenä päivänä viikossa. Olen sitä mieltä että on tärkeää liikkua jokaisen jollain lailla. Hyvä kunto auttaa jaksamaan ja selviytymään pahemisvaiheista.
Olen aina urheillut ja liikkunut paljon...salia, spinning, juoksu jne. Eniten tykkään just spinningistä mut tän sairauden kanssa joutuu lupuun paljosta kivasta kun ei kertakaikkiaan jaksa. Nykyyän siis 3xvko salia ja viikonloppu on levättävä et seuraavalla viikolla jaksaa taas töitä.
Olen eläkkeellä ms:n vuoksi.Olen lapsesta asti tykännyt liikkumisesta,jopa kilpaillut.Etenkin juoksu on ollut mieluista.Nyt kun ms on ollut jo 15 vuotta,juoksu on jäänyt,mutta tilalle on tullut monta muuta liikuntamuotoa.Käyn säänn.kuntosalilla 2kert.viikossa,hiihtelen n.5km lenkkejä jopa 9km. n.kerran viikossa. Jumpassa kerran viikossa.Muina paivinä on lumen kolaamista ,siivoamista tai leipomista.Nämä tuli lueteltua siinä järjestyksessä kuin niistä pidän! Kävellessä jalka tahtoo lopettaa yhteistyön muut.km:n jälkeen;mutta ei kait se niin hirveästi haittaa,joskus kaveria...Olen kutenkin ehdottoman varma liikunan kuntouttavasta vaikutuksesta ms-tautiin!EI ANNETA PERIKSI!