Moi! Kun minulla todettiin 1/2 v. sitten osteoporoosi, määrättiin Fosavance -niminen lääke jonka otan kerran viikossa + kalsiumtabletti kerran päivässä. Tuo Fosavance sisältää d-vitamiinia mutta nyt aloin miettiä että onkohan se riittävä, ja uskallanko ottaa vielä lisäksi d-vitamiinia. Pahus kun unohdin silloin kysyä tältä hoitajalta asiaa. Osaako kukaan sanoa vai kannattaisko kysyä neurologilta kun meen helmik. lopulla kuuleen magneettikuvauksen tuloksia!
Eikö pakkaus selosteessa lue miten paljon D-vitamiinia se sisältää.? Minulle määrättiin 75 mikrogrammaa päivässä mutta mun vatsa ei kestänyt.Kyllä sä varmaan uskallat ottaa 20 mikrogrammaa sillä se on niin pieni määrä että se ei tee haittaa.Apteekki kyllä pystyy vastaamaan siihen kysymykseen.
Kyllä on ilman muuta ja minä syön kalaa 3 kertaa viikossa ja syön juustoa polar luusto vahvaksi ja en kyllä tahdo lisää pahoinvointia d-vitamiiniin liiallisesta syönnistä.Vinkiksi voin sanoa että ensi viikon tiistaina tulee Akuutissa juuri D- vitamiinista ja miten paljon sitä voi ja kannatta syödä. Minun vatsani ei sietänyt Devisol tabletteja joten lopetin sen ja tyydyn siihen määrään mikä on Multitabs Kalkki ja siinä on 7,5 mikrogramma..Minulle tuli päänsärky ja kramppeja vatsaan sekä suoli alkoi vuotaa.Lääkäri sanoi heti että tyydy sinä vaan siihen normaali annoksen mitä tabletti purkissa on.Ei liikoja.
Tommosenkin vinkin luin viellä vanhoilla päivilläni. Olen kyllä vahingossa ottanut toin D-vitamiinitabun ja E-epan just illalla, ennen nukkumaanmenoo...
VINKKI: Optimaalisen vaikutuksen saamiseksi kannattaa vitamiinit ottaa aamuisin, lukuunottamatta D-vitamiinia, joka vaikuttaa hormonitoimintaan ja otetaan illalla. Kivennäisaineet ja mm. kalaöljy korjaavat elimistöä ja ne kannattaa ottaa illalla, kun keho on levossa.