Magneetti puhdas, turhaanko selkäydinpunktioon? – MS-forum – MS-diagnoosi

MS-maailma, MS-forum, ms-tauti, multippeliskleroosi

Magneetti puhdas, turhaanko selkäydinpunktioon?

09 - 31.03.2010, 07:32

No niin, soittelin tänään sairaanhoitajalle ja kertoi läääkärin tulkinneen likvoria niin, että igg vähän koholla, mutta ei tässä kohtaa merkityksellisesti. Mitähän tuokin nyt sitten tarkoittaa? Eli voinko nyt todella huokaista helpotuksesta ja alkaa keskittyä muihin asioihin? Vai onko joillakin ollut arvot ensin vähän koholla ja siitä sitten nousseet? Vai voiko "normaalilla" ihmisellä olla tuo arvo joskus koholla?

Tarkkoja arvoja en vielä saanut, joten odottelen niitä postissa. Lääkärikäynti on 20.4., joten siellä sitten saa kysellä. Uskon kyllä, ettei siitä tule hullua hurskaammaksi.

Aprikoiva

10 - 31.03.2010, 11:32

tsemiä! osaaks sanoo, mite toi menee, et näkyyks tosa punktioss JOKATAPAUKSES ms, jos sul on se, vaiks oireet ei sillo just oliskaa päällä?

sinikka33

11 - 31.03.2010, 12:16

Minä en tiedä sitten noista, että näkyykö se sitten aina likvorissa, myös oireettomassa tilassa olevassa ms-taudissa. Ja minulla kun nyt ilmeisesti tuota tautia ei ole.

MS-taudin sijaan aloin miettiä, että josko tuo liittyisikin sittenkin keliakiaan!!!! Se ilmeisesti tuota igg-arvoa nostaa myös. Multa ei ole keliakiaa tutkittu ja se ilmeisesti yksilöstä riippuen aiheuttaa myös vastaavanlaisia tunto-oireita:

"Varsin yleinen ensioire on anemia, joka johtuu ohutsuolen alkuosaan tulleesta suolinukan vauriosta alueella, josta raudan pitäisi imeytyä. Muita oireita voivat olla foolihapon tai B12 –vitamiinin puute, hermostolliset oireet kuten kävelyn vaikeutuminen tai esimerkiksi raajoihin liittyvä, niin sanottu neuropatia, joka voi ilmetä esimerkiksi tuntomuutoksina tai pistelynä raajoissa."
www.pulssi.fi/...

Siinä mielessä osui minuun, koska hassua mutta totta niin olen yrittänyt kokeilla gluteenitonta dieettiä reilun kuukauden, kun vatsa alkoi mennä niin huonoon kuntoon viljasta. Ja kuinka ollakkaan nyt kun ynnään niin jo kuukauden päivät oireet ovat olleetkin selvästi vähäisempiä.

Täytyy vähän ärsyttää kroppaa ja syödä kunnon satsit ruisleipää jne. ja tehdä vaikka tuo apteekista ostettava kotitesti ensin ja sitten mennä verikokeisiin. Tulisi sitten sekin mahdolisuus tutkittua, että jos olisinkin vain keliaakikko ja saisin pelkällä ruokavaliolla oireet kokonaan pois. On tämä ihmeellistä ja monimutkaista!

Aprikoiva

12 - 01.04.2010, 20:57

On se kyllä jännä tää ihmiskroppa, kun mitä ihmeellisempiä oireita voi tulla mitä ihmeellisemmistä taudeista. Jospa saat jostain diagnoosin oireillesi. Kovin on tuttua, et jossain vaiheessa odottaa vain, että kunhan joku selitys löytyisi. Itse kävin myastenia-ENMG:ssä eikä selitystä löytynyt sieltäkään. Kelialia-verikokeetkin lääkäri määräsi multa otettavaksi, mutta nähtävästi nyt ei niistäkään ollut apua, eivät antaneet selvyyttä. Tuntuu todella hölmöltä. Kuin ehdoin tahdoin haluisi diagnoosin, vaikkapa pitäisi kai vaan olla tyytyväinen, kun mitään ei löydy. Sanoinkin myastenia-tutkimusta tehneelle lääkärille, kun nousin tutkimuspöydältä tippa linssissä, et voi jos jostain sais sellaisen taikasauvan, joka vakuuttaisi tälle hölmölle kropallekin sen, mitä lääkärit vakuuttelee tutkimus tutkimukselta. Et vikaa ei ole, koeta nyt kroppa tajuta se!

ohvi

13 - 05.04.2010, 15:17

Minulla kun oli magneetti puhdas ja emng puhdas mikä se yleensä on ms potilailla niin neuro sanoi että minun ms tautini on selkäydin tasolle painottuva.LP koe oli hieman koholla mutta proteiini ja albumiini reippaasti normaalin yläpuolella.Sillä perusteella sain ms diagnosini.

michelin mummo Kruunu

14 - 06.04.2010, 20:02

Mä päätin tänään, kun maha alkoi olla tästä kokeilusta kiitettävästi jo paisuksissa, että jätän kaikki viljat kokonaan. Yritän pitäytyä vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa, jonka olen kokenut sopivan mulle kaikkein parhaiten. Antti Heikkilän opit ovat olleet parasta mitä koskaan olen ruuasta oppinut. Harmi, että nykyruokaloissa ja ravintoloissa ym. noiden oppien noudattaminen on niin kamalan vaikeaa. Mutta nyt kyllä yritän tosissani, jos sillä ruokavaliolla näistä jutuista selviäisin. Hittojako mä millään keliakia-diagnoosilla teen, jos itse tiedän, mikä mulle sopii. Lisäksi eihän nuokaan testit ole 100%.

Aloitan viljattomuuden siis tänään. Pitäkää peukkuja, jotta oireet olisivatkin vain viljasta aiheutuvaa ja häviäisivät pikkuhiljaa. Parin viikon päästä käyn sitten neurologin juttusilla ja kuulen mitä ne punktioarvot oikeasti oli / mitä ne merkitsee.

Koita Ohvi sinäkin tutkia ruoka-aineiden vaikutuksia itseesi, vaikka et keliakiatestissä positiivista tulosta saanutkaan. Voihan olla, että saisit edes jotain apua oireisiisi. Esim. tuolla Heikkilän sivuilla on paljon ihmiset kertoneet painon pudotuksen lisäksi muistakin oireista, joista ovat ruokavaliota täysin muokkaamalla poistuneet. www.anttiheikkila.com/...

Ja tsemppiä michelin mummolle! Tunnut olevan myös teräsmummo! :) Palataan asiaan ja katsotaan minkä tuomion neurologi antaa.

Aprikoiva

15 - 01.06.2010, 08:13

Moikka!

Olisi kiva kuulla mitä sinulle kuuluu? Mitä neurologin käynnillä oli?

Tuitsu81

Tietoa MS-forumista

Rekisteröityneet jäsenet: 2218

Tällä hetkellä verkossa: 58

Keskustelupalstojen viestit: 44565

Kirjaudu sisään MS-forumiin

Työkalut

Äänestä

Miten pidän huolta itsestäni?

» Katso tulos