siis tarkoitan jotta, jos ei ole täysin työkykyinen, niin mistä saa ja saakokaan mistään mitään taloudellista tukea?? onko mahdolista tehdä osaaikaista ja kela tai joku korvaisi lopun, ettei tule ihan konkurssia?
Tää on hyvä aihe. Nyt tulee Mutua: Monesti aika hankalaa löytyä sopiva kombinaatio työtä ja tukea. Jos on työelämässä niin voi jäädä eläkkeelle tai osaaikaeläkkeelle. Mutta nuorelle mäsälle ei ansiot kovin nouse kyllä. Oletko saanut matskua eri mäsä-työelämässä vaihtoehdoista? Mulle lyötiin käteen iso nivaska papereita, mutta niistä vaihtoehdoista rukataan kullekkin sopiva (lue:ei aina sopiva) vaihtoehto lääkärin ja työnkartottajan kanssa. Yrittäjänä olen vähän pallo hukassa, meillekkin on nyt jonkinlainen työkyvyttömyyseläkemahdollisuus luotu. Yritän sinnitellä mahd. pitkään työelämässä koska työeläkekertymä kohdallani aika pieni. Tietty jos seinä nousee vastaan, pakko antaa periksi.
Jos saat asumisttukea niin sillä on rajansa.Jos on alin hoitotuki niin luulen että se ei ole niin herkkä kun muut tuet.Muuten se on kyllä sossu joka auttaa jos auttaa.
Piiu: käsittääkseni sinulla ei ole vielä dg. MS ei diagnoosina ole mikään eläkkeen tae. Kaikki riippuu oireista. Monet jatkavat työelämässä useita vuosia joko kokopäiväisenä tai osa-aikaisena. Älä stressaa tämän asian kanssa vielä, hoida ensin muut asiat!
anteeksi tiedonhaluisuuteni. Kysyin ihan siksi, että minua kiinnostaa tietää. Enkä itseäni tässä kyllä tarkoittanut mitenkään, vaan ihan vilpittömästi huolestuneena halusin tietää miten nämä ihmiset pärjäävät... no, olen pahoillani jos jotakin loukkasin :(
Minä aloin saada vuoden sairasloman jälkeen kuntoutustukea, joka sitten työkykytutkimusten jälkeen muuttui työkyvyttömyyseläkkeeksi. Määrä tulee työvuosien mukaan ja onko yksityiseltä puolelta maksanut työeläkettä, siis Kelan kansaneläke + työeläke tulee mulle. Määrä on sitä isompi, mitä kauemmin on ollut töissä, itselläni jäi työkokemus noin vuoteen valitettavasti eli on aika minimieläke, mutta olen tyytyväinen tähänkin. Mulla ei ollut mitään hajua näistä asioista eikä kukaan osannut järkevästi selittää ennenkuin sain päätöksen eläkkeelle jäämisestä. Se aika, jolloin en saanut edes sairaspvrahaa, oli erittäin stressaavaa !! Sairas ihminen ei jaksa soitella eri puolille tai käydä Kelalla kyselemässä asioista. Sukulaisten tuella olen pärjännyt, ilman heidän apuaan olisin ollut aika köyhä ja lirissä. Asumistukea saa, jos puolison tulot eivät ole liian suuret.
Työkyvyttömyyseläke lasketaan viimeisen viiden vuoden tulojen mukaan ja siihen lisätään ns.tulevan ajan eläke siis et tienaisit saman 63-vuotiaaksi asti. Kelan eläkettä saa lisäksi vain jos työeläkeyhtiön maksama eläke jää pieneksi. Mulla täysi työkyvyttömyyseläke olis noin 1600e/kk. Laskelman voi tilata eläkeyhtiöstä.
Hyvän aiheen avasit Piiu :) Tottakai nämä(kin) asiat kiinnostaa, jos epäillään Ms-tautia tai edes jotain MS:n tapaista. Itse olen työkykyinen (tosin en ehkä omaan työhöni) ja tällä hetkellä olen kotona lasten kanssa, mutta kyllä nuo tulevaisuuden raha-asiat kummasti askarruttaa.