Näköhäiriöitä jotka ei johdu NHT:sta? – MS-forum – Oireet

MS-maailma, MS-forum, ms-tauti, multippeliskleroosi

Näköhäiriöitä jotka ei johdu NHT:sta?

01 - 16.07.2010, 14:23

Te, jotka kärsitte näköhäiriöistä ja silmäongelmista mutta ette ole sairastaneet näköhermontulehdusta, minkälaisia vaivoja teillä ilmenee?

Minulla on oikean silmän näkökentässä viliseviä kuvioita, silmää kuivaa, valoa en kärsi, silmän alue on välillä kipeä. Ei siis sellaista liikuttelukipua vaan silmäkulmia ja silmän aluetta koskee välillä, kipu saattaa tuntua ylös päähän. Hieman sumea näkö. Luomia nykii kovasti.

Tänään olin lääkärissä ja nht poissuljettiin. Olen diagnoosia vailla, mutta MS-epäily löytyy ja neurolle olen menossa kuukauden päästä.

Herla76

02 - 16.07.2010, 18:11

Mulla on kans ollut jo vuosia viliseviä kuvioita näkökentässä aina silmiä liikuttaessani (vaaleaa pintaa vasten tummia "roskia" ja toisinpäin). Eivät liity neukun mukaan MS-tautiin vaan ovat kuulemma lasiaissamentumia, jotka on yleisiä myös terveillä ihmisillä.

Näön sumeneminen saattaa viitata nht:een, jota ei siis edes silmälääkäri yleensä näe pelkästään silmään katsomalla. Nht:n toteamiseen tarvitaan tietääkseni aina näkökenttätutkimus, joka paljastaa mahdolliset näköpuutokset. Ei mun nht:ta ainakaan pystytty aikoinaan diagnosoimaan ilman em. tutkimusta. MS-tautia sairastavilla saattaa kyllä olla monenlaisia näköhäiriöitä ilman nht:ta.

Anjuska

03 - 17.07.2010, 06:54

Silmätulehduksia on muitakin kuin NHT kuten Irriitti eli värikalvontulehdus tai muiden kalvojen tulehduksia. Ne aiheuttaa piston tunnetta silmäpohjissa. Myös kuivasilmäisyys on monen vaiva, hassua kun silmät alkavat vuotaa kun ne kuivuvat.

Mulla on synnynnäinen (?) ansomria eli erikokoiset mustuaiset, vaikka sekin voi olla neurologinen oire. Ei tee haittaa kuin kirkkaassa valossa hieman. Olen nuoresta asti jolloin sain lasit käynyt silmälääkärillä tarkistuttamassa näköni. Vähän ennen ms-dg.a tuntui ettei lasien teho riitä ja sainkin vahvemmat lasit. Muistan kun mainitsin lääkärille sumentumisesta eikä siihen sen enempää puututtu. Hän oli erikoistunut silmätauteihin, luulisi huomanneen jos erikoista. Aionkin seuraavalla kerralla kysyä miten MS vaikuttaa näköön. Onkohan omaa asennetta ja luuloa, jostain syystä en luota optikon silmien tarkastukseen, vaikka tekevät samat kokeet.

Väsymys korreloi suoraan silmiini. Jos jalat tuntuvat kovin puutuneilta (sieltä alkaa väsyminen) myös silmät "sumenevat". Turha luulla menevänsä lepäämään kirjan kanssa, ei tule lukemisesta mitään.

Ströpö

04 - 17.07.2010, 11:42

Nykyisin riittää hyvin lyhyt iltasatu unen saantiin!
Lukeminen sängyssä ei vain onnistu, ei vaikka olisi tosi mielenkiintoinen kirja. Väsyneenä näkö selvästi huonompi.

Ms:ään liittyvä hidastuminen tuntuu myös silmän toiminnassa, on vaikeaa katsoa vuorotellen lähelle ja kauemmas, toimistotöissä tekstiä paperilla / näytöllä, vaikka olisikin erityiset päätelasit. Jopa telkkarin tekstitykset tuntuu vaihtuvan liian nopeasti.

Minulla oli muutama vuosi sitten silmää liikuttavan lihaksen tulehdus, silmät katsoivat eri suuntiin, kaksoiskuvia. Kortisonipulssilla se kuitenkin hoitui parissa päivässä, mutta ehkä seurauksena tuo pysyvä (?) silmän liikkeiden hitaus.

Kaksoiselämää

05 - 17.07.2010, 14:12

Ahaa, eli silmää liikuttavat lihaksetkin voivat tulehtua. Tuntuuko sellainen mahdollisesti myös säteilevänä kipuna?

Minun silmäni tutki eilen yleislääkäri vain jollakin käsilaitteella, eli ei kovin tarkasti. Talvella olin näkökenttätutkimuksessa, ja koska kentät eivät olleet identtiset minulta tutkittiin pää tietokonetomografiassa. Mitään ei löytynyt, muttei sitten lähetetty minnekään jatkotutkimuksiin vaikka näköhäiriöitä oli :( Nyt siis kuitenkin olen pääsemässä neurolle.

Herla76

06 - 17.07.2010, 19:47

Minulla ei ollut kipuja, ainoa oire oli, että toinen silmä katsoi ihan eri suuntaan ja näin kaiken kahtena... Terveyskeskuksesta minut lähetettiin sairaalaan neurolog. osastolle ja pääsin heti kortisonipulssiin; todettiin että tämä oli ms:n oire.

Hyvä kun pääset neurolle, toivottavasti saat selityksen oireillesi!

Kaksoiselämää

07 - 22.07.2010, 11:13

pään mangneetissa ei näkynyt mitään ja oireet jatkuvat.
itselläni juuri menossa silmätulehdus ja hirveän moinen silmäsärky, joka on ajoittaan jatkuvaa ja menee koko kaularanka ja niskakin kipeäksi ja ns.aivan jumiin ja on kuin humalassa olisin. Silmien kanssa on myös näkökentässä paljon ongelmia ja rivit hyppii ja sumenee ja vaikka sun mitä.

mutta olen luovuttanut kun kuulema kuvittelen kaikki oireeni (paljon muutakin kuin silmät) vaikka ne olisivat näkyvääkin.
taisteltuani pääsin pään magneettiin, mutta lääkäri ei vastausta edes naamatusten antanut vaan lähetti kirjeellä tiedon. joten tälläistä täällä ja toivossa hyvää on elää ja toivon muille parempaa kohtelua.

sintti

08 - 19.08.2010, 09:27

Mullakin on ollut näkökentässä viliseviä kuvioita ja "lumisadetta", ja silmissä kipua. Joskus silmäluomi nykii. Vilisevät kuviot eivät ole lasiaissumentumia koska mulla on myös pari sellaista ja ovat ihan erilaisia (liikkuvat nopeammin ja joka suunnassa). En pysty kauaa lukemaan kun silmät kipeytyy ja väsyessä näkökyky huononee. NHT:ta ei ole ja näköoireet ilmeisesti johtuvat ms-taudistani.

Annuska-76

Tietoa MS-forumista

Rekisteröityneet jäsenet: 2218

Tällä hetkellä verkossa: 49

Keskustelupalstojen viestit: 44565

Kirjaudu sisään MS-forumiin

Työkalut

Äänestä

Miten pidän huolta itsestäni?

» Katso tulos