oireita oireita... onko syytä huoleen? – MS-forum – Oireet

MS-maailma, MS-forum, ms-tauti, multippeliskleroosi

oireita oireita... onko syytä huoleen?

01 - 24.03.2010, 12:40

olen täällä lueskellut ja ihan karmii, onko minunkin oireiluilleni löytynyt selitys...
Puutumisia mitä kummallisimmissa paikoissa, takapuolessa, jalkovälissä (noloa), päänahassa, vasemmanpuolen raajoissa, kasvoissa, yhdessä tai kahdessa varpaassa tai sormessa. tuntoherkkyyttä toispuoleisesti kasvoilla tai ristiselässsä. iho todella kosketusarka! huimausta, pahoinvointa, välillä kun nämä kaikki oireet on "päällä", olen lisäksi tyhmä kun vasemman jalan saapas: en osaa edes helppoja laskutoimituksia eikä selvätkään ohjeet mene jakeluun :(, lisänä saunassa ilmenevä reisien "tikkuilu" ihan kun kuumia tikkuja tökkisi joka puolelta... Oikeankäden tärinä ajoittain huomattavaa ja tavarat tippuvat käsistä. ja minkä huomasin, en osaa enää soittaa pianoa samoin kun ennen..
Näköhäiriöitä joskus, menee sameaksi tai autojentakavalot näkyvät punaisena ketjuna, viivana..
nämä huonot ajat tulevat ja menevät, kestävät noin viikon vähän toista, sitten voi mennä 2-3 kk ettei oireile ollenkaan.. nytkin hyvä vaihe menossa, paitsi että puutuminen ja huimaus pikkuhiljaa nostelee päätään...
olen ihan pöhkö, mutta pelkään mennä lääkäriinkään, mitä jos pitävät minua ihan hupsahtaneena... :)

piiu76

02 - 24.03.2010, 13:12

Kyllä noin vahvojen oireiden vuoksi suosittelen lääkärissä käyntiä, ehdottomasti. Ja toivottavasti lääkäri on niin fiksu, että suostuu lähettämään sinut neurologisiin tutkimuksiin. Jos tuo ei ole mäsää, voi kyseessä olla jotain muutakin, ja siksikin hyvä tutkia. "Olet sen arvoinen!"

sirppu

03 - 24.03.2010, 13:14

Kovinpa meikäläisten vaivoilta kuulostaa.
Rohkeasti vaan lääkäriin. Vinkiks voin sanoo et kannattaa kirjottaa oireet lapulle, unohdat ne kuitenkin viimeistään ku istut lääkärin tuoliin.
Jos tuntuu et lääkäri kattoo kieroon, eikä usko sua, niin kannattaa vähän liiotella oireitaan. Valitettavan moni tällä palstalla on kertonu, et on joutunu lähteen kotiin ilman mitään vastausta saati jatkotutkimuksia. Sen takia kannustan liiotteluun...

Kielo

04 - 24.03.2010, 13:35

millaisia kokeita tekevät? ja sattuuko tuo neulapunktio selästä?
Ovatko nuo puutumiset noinkin hulluissa paikoissa yleistä MS-taudissa, entä tuo" tyhmä kun vasemman jalan saapas" olotila? se on kyllä todella turhauttava ja tuskainen mikä- minua- vaivaa- tilanne... työelämässä etenkin, kun pitäisi osata jakaa lääkkeitä tai laskea asiakkaiden rahoja, eikä mene jakeluun ei sitten millään!!! ja kuitenkin olen ihan normaalisti täydellä aivokapasiteetilla varustettu ihminen ja lääkelaskennasta ja matematiikastakin selvinnyt kiitettävillä arvosanoilla aikoinaan :)
Silloin kun kaikki on hyvin, järkikin leikkaa...
oireita on ollut minulla jo useamman vuoden, mutta en ole älynnyt niiden yhtenäisyyttä ennekun nyt kuluneen puolenvuoden aikana, jolloin oireet selvästi pahentuneet ja useammin havaittavissa...
Jalkojen oireiluun kiinnitti yksi lääkäri jo kaksi vuotta sitten huomioa, ja ehdotti tuota neulanäytettä mutta minulla meni pupu pöksyyn ja asia on "unohtunut" vuosien saatossa...
Nyt enemmän hulestuttamaan alkanut, koska minulla myös ihana 2,5 vuotias lapsi ja hänen kanssaan arjen askareista selviytyminen on huonoinan hetkinä tukalaa väsymyksen ja huononolon takia...

piiu76

05 - 24.03.2010, 14:09

Mulle tehtiin ensin selkäydinpunktio ja sitten pään magneettikuvaus joka uusittiin 3kk päästä ja sit diagnoosi.
Selkäydinpunktio mulla ainakin sattuu ja tuntuu todella ikävältä. Ei se kaikilla niin oo, mulla vaan on kiero selkä ja just kriittiseltä kohtaa. Ei se niin paha oo et sen takia kannattaa jättää käymättä.
Mulla ollu puutumisia samoissa paikoissa ku sulla. Sen oon oppinu täs 1.5v aikana, et mitä hullumpi oire sen varmemmin liittyy MS:sään!
"Tyhmä ku vasemman jalan saapas" - aivan, toi olotila on enemmän ku tuttu. Mulla ei kyllä pahemmin oo harmia esim. töissä, mut pikkujuttuja. Samoin muisti kenkkuilee, kaikki tarvii kirjottaa ylös et muistaa tehdä tai ostaa. Kurjaa ku muistaa et jotain piti muistaa mutta ei muista mitä tai edes et mihin liittyvää. Sekavaa, mut niin oo tää tautikin....
Noihin muisti ym. sekoiluihin auttaa parhaiten huumori. Ja onhan se hyvä et pölhöks voi tulla pikkuhiljaa, kerkee tottuun....

Kielo

06 - 24.03.2010, 14:23

huumorillahan tätä muistamattomuutta (vai mikä se oli), on ruokittu jo hyvän tovin, mutta sitten kun on kiire ja pitäisi oikeasti ehtiä ajoissa, ja kaikki on hukassa ja tavarat tippuu ja hermot menee, meinaa huumori kyllä loppua :)
Miten sitten vielä oireista, kuuluuko kamala palelu taudin kuvaan? siis sellainen aivan sairas horkka, mihin ei auta vaikka pukeutuisi kuin siperialle? minulla näitä horkka kohatuksia vielä lisänä, ja ovat suorastaan kivuliaita, koska palelee niin että sattuu :(

piiu76

07 - 24.03.2010, 15:18

Onhan se niin, että huumorikin loppuu joskus. Mulla onnesta noi unohtelut ym. viel aika vähäsiä.
Sanotaan että meillä on termostaatti rikki. Eli lämmönsäätely ei oikein toimi ja yleensä puhutaan että ei kestä lämmintä esim. saunaa tai kesähelteitä.
Täällä on yks ketju palelusta ja hyvin yleistä on sekin. Mä oon ehkä huono sanoon mitään, koska teen ulkotöitä ja tänä talvena on saanu palella, ihan terveetkin... Mut mullakin paleltaa, niin että sattuu. Eritoten sormet ja varpaat. Väliin oli niin ettei pystyny käveleen ku varpaisiin sattu tai sormia ei saanu koukkuun. Pari kertaa meinas itku tulla.

Kielo

08 - 24.03.2010, 15:34

"Puutumisia mitä kummallisimmissa paikoissa, takapuolessa, jalkovälissä (noloa), päänahassa, vasemmanpuolen raajoissa, kasvoissa, yhdessä tai kahdessa varpaassa tai sormessa. tuntoherkkyyttä toispuoleisesti kasvoilla tai ristiselässsä. iho todella kosketusarka! huimausta, pahoinvointa" Mulla oli pari vuotta sitten juuri noissa paikoissa puutumista, genitaalisilla alueilla oli kurjaa kun tuntui ettei tiennyt miten pyyhkii ja takapuoli oli paikoin tunnoton ja tuntui kylmältä. Päänahan tunnottomuus oli sellaista kuin olisi ollut tosi tiukka ponnari päässä (lyhyet hiukset) ja sitten se olisi päästetty vapaaksi.
Hakeudu hyvä ihminen lääkäriin, tuskin kuitenkaan heti saat aikaakaan. Voit tietty ottaa sairaslomaa ja kuullostella rauhassa oireitasi, mulla ei levossakaan oireet lähteneet, vasta kun tulehdus (leesio) oli lakannut sättäämiseen.

Ströpö Kruunu

Tietoa MS-forumista

Rekisteröityneet jäsenet: 2652

Tällä hetkellä verkossa: 448

Keskustelupalstojen viestit: 52936

Kirjaudu sisään MS-forumiin

Työkalut

Äänestä

MS-diagnoosin saatuasi, kuinka kauan kesti, että aloitit lääkehoidon?

» Katso tulos