Kysäisisin hiukka niiltä joilla kokemusta on!!! Oletteko käyttäneet synnytyksessä epiduralipuudutusta??Joku lääkäri kertoi ettei sitä mielellään käytetä ms-potilaan kohdalla:((( onko nyt ihan näinkään????ja jos olette käyttäneet onko synnytyksen jälkeen ollut oireita ym..... tämähän on sitten kaikilla niin ysilöllistä mutta kiitos etukäteen kokemuksistanne:))!!
Kolmas (viimeinen) lapsi syntyi epiduralipuudutuksessa, aiemmat syntyivät normaali narkoosissa. Ms-tautia ei oltu diagnisoitu. Niitä epämääräisiä oireita oli ollut, joita ei ymmärretty tähän yhdistää. Epidurali meni hyvin, niin on onnistuneet selkäydin pistokset myöhemminkin. se on kovin yksilöllistä. Hienoa kun sai nähdä heti lapsen syntymän eikä tarvinnut herätä narkoosista. Ahdas lantioluu oli syy sektioihin. Alkuun yritettiin alatiesynnytystä josta ei tullut mitään.
Minulla on tehty yksi sektio epiduraalipuudutuksella, mutta silloin ei ollut vielä tietoa sairaudestani, toipuminen tosin vei kauan ja olin heikko vielä pitkään leikkauksen jälkeen. Sairauden aikana tehty yksi leikaus nukutuksessa ( silloin ei ollut kyseessä synnytys) Pyysin epiduraalipuudutusta, mutta vastattiin, ettei se ole mahdollista ms-sairauden takia.
Tämä on mielenkiintoista. Miksi ihmeessä epiduraali ei sovi ms:ään ja kuitenkin tehdään selkäydinkoe tai lannepistos, kumpi se nyt onkaan. Onko meidän selkäydin jotenkin heikompi? Aion kysyä tätä lääkäriltä seuraavalla kerralla. Mitähän varotoimia ms:n sektioissa tehdään. Mulle muuten ensimmäisen lapsen synnytyksessä aiottiin antaa epiduraalipuudutus, muttei se onnistunut kun kohdunsuu ei ollut tarpeeksi auki eikä saatu "sokeripalaa" (siksi ne sitänkutsuivat) eli kontrollia lapseen.
Minulla ensimmäinen lapsi syntyi normaalisti ilman puudutuksia tai ilokaasuja. Toinen lapsi leikkauksella vatsanahan paikallispuudutuksella, koska lääkäri (enkä minä) ei halunnut käyttää epiduraalia. Juuri raajojen ym puutumisien takia, ms oli jo ollut vuosia. Se oli erikoinen leikkaus, koska siellä oli muitakin lääkäreitä ja opiskelijoita seuraamassa, kun potra poika punaisin pussein ponkaisi maailmaan! Leikkauksesta toipuminen kestää huomattavasti pidempään kuin alateitse synnyttäestä. Suosittelen normaalisynnytystä jos voi valita. Onnellista odotusaikaa loppumetreille T. Ruupo
Mulle oli vähän pakko laittaa epiduraalipuudutus, koska piti tehdä keisarinleikkaus. Vauvan pää ei mahtunut ulos normaalisti, koska oli vähän vinossa. Monta viikkoa oli leikkaushaava tosi kipeä, aluksi oli tuskallista kävellä vessaankin sairaalassa eikä saanut nostaa mitään painavaa viikkoihin. Särkylääkkeiden avulla sitä pärjäsi, mutta ei maito noussut rintoihin kuin vasta 3. päivänä synnytyksen jälkeen ja aika vähän sitä tuli sittenkin. Piti siis turvautua vastikkeihin heti alusta alkaen. Olin tosi väsynyt noin 6 kk:n päästä synnytyksestä, mutta se on kuulemma ihan normaalia äideille eli en osaa sanoa miten paljon ms vaikutti. Kortisonihoito ei ainakaan minua virkistänyt, päinvastoin. Ajan kanssa olo normalisoitui.