Vatsakrampit – MS-forum – Oireet

MS-maailma, MS-forum, ms-tauti, multippeliskleroosi

01 - 20.04.2010, 13:49

Onko kenelläkään ollut tuskaisia vatsan alueen kramppeja? Voivatko liittyä ms:ään vai jotain muuta?

pikkutyttö

02 - 20.04.2010, 14:57

Ilmoittautuu täältä heti!

Minkälaisia sulla on?
mulla ne tulevat aina vessassakäynnin jälkeen. Suolentyhjennys tai rakontyhjennys saattaa aiheuttaa jonkin oudon vatsakrampin. Luulen suoliston tai rakon reagoian lihaksistollaan nopeaan tai rajuun tyhjennykseen. Vähän kuin jalka kramppaa juostessa.
Tai selkä rasituksessa.
Kipu on polttava, ja tuskaisan kova!!! Kun tuo kipu iskee, ei voi kuin maata paikoillaan ja yrittää hengittää rauhallisesti ja odottaa että kramppi helpottuu.

En tiedä liittyykö tämä mäsään, mutta todennäköisesti.

sasaliini Kruunu

03 - 20.04.2010, 17:00

Mullahan ei siis vielä ole todettu tätä mäsää (huvittava nimi "aloittelijalle") vaan odottelen perjantain magneettikuvausta ja myöhemmin otettavaa likvoria. Vatsan alueen kramppeja rasituksen yhteydessä (esim seksi tai just tuo vessassa käynti) ja joskus oli niin pahoja (4vuotta sitten) että jouduin sairaalaan kun luulin että umpisuoli tökkii. Siellä makasin sitten päivän, mitään ei löytynyt, ainoastaan valkosolut pikkuisen koholla. Kunnes halusin itse pois vaikkeivät olis päästäneet..

Kramppeja tosin muuallakin mutta ei mulla esim jalkaa ihan heittämään lähde. Vetää vain tuskaiseksi. Alaselässä ja kyljissä myös ongelmia mutta kun en itsellä tiedä mistä kaikki johtuu...ainakaan vielä!

pikkutyttö

04 - 20.04.2010, 19:52

Mulla on vuosia ollu "kramppeja"vatsassa ja joskus myös yläselässä.Krampit vaan tulee ajoittain ja kipu on älytön..kohtaus menee ohi n.10-30minuutissa. Ei paljo pysty liikkumaan sen aikana..syvään hengittäminen helpottaa joskus.

rillumarei

05 - 22.04.2010, 16:39

Itsellänikin on tuollaisia kramppeja aina välillä ja tosi kovia vatsakipuja, tuntuu että nyt noin puolen vuoden aikana aina kuukautisten aikaan kivut ovat todella kovat ja näin ei ole kuitenkaan ennen ollut...?
Liittyyköhän ms-tautiin...

On niitä vatsa kramppeja välillä muutenkin kuin kuukautisten aikaan,mutta silloin ne ovat pahimmat ja todella inhottavat...

Itsellänikin noin kaksi vuotta sitten tuli todella kovat vatsa krampit ja jouduin sairaalaan jossa mitään syytä ei löydetty!! olin neljä päivää tiputuksessa ja kaikki testit tehtiin mutts mitään syytä ei löydetty...
silloin vielä en tiennyt mitään että sairastan ms-tautia.....

Myeliini

06 - 03.05.2010, 20:09

Nyt alko kiinnostaa, olen kärsinyt vatsa-krampeista jo 5 vuoden ajan. Aluksi ne vaan nauratti. Sanoikin miehelleni, että tämä tyttö se alkaa synnyttämään, vaikka kohtukin on poistettu.

Nyt krampit ovat tulleet vähän niikuin kk-kiertomaisesti, eli kerran kuussa ja niin rajuina, että viimeksi lähdin ambulanssilla kun ei meinanneet loppua, noin tunnin kesti. Olivat niin voimakkaat että synnytys-tuskatkin jäi toiseksi, kaksi lasta synnyttänyt 4,5 kg/ kpl.

Krampit ovatkin ensi oire siitä että sitten taas pakkolepoa, kun jalat ja koko kroppa on poissa pelistä. ( mies kantaa ruuat sänkyyn )

Huom, minulla ei ole MS:ää, motta oireita olis vaikka muille jakaa.

Kolme vuotta olen ollut hiljaa ja kärsinyt ja niellyt tuskani miehen ollessa tukenani.
Mutta huomenna on aika lääkäriin ja pyydän, että otettais taas mangneetti.
Menen yksityiselle, kun tervk. saa vain voivotuksia, jos rouvalla on jotain psykkisiä paineita.
Vähemmästäkin.
Pää pystyssä eteen päin,( Jos niska vaan jaksaa päätä kannattaa) Piste .

helenah

07 - 04.05.2010, 07:52

piti ihan kans kommentoida, kun itselläni on kans ollut välillä sellaisia vatsakramppeja että tuntuu että taju lähtee ja saa makoilla kaksin kerroin, itsellänikään ei ms todettu, matkalla vasta kesäkuun alussa kuvauksiin.
sitten samalla kun tuli puheeksi onko kellään ongelmia kun täytyy päästä isommalle hädälle ja jos ei heti pääse, kramppaa peräsuoli kans niin, että huutaa meinaa pitää, se on mulla ollut tosi ongelma ja karmea tunne, eli heti täytyy wc:hen mennä jos siltä tuntuu.

sintti

08 - 04.05.2010, 13:57

Minulla kramppasi viime yönä vasenta olkapäätä ja heräsin kipuun. Uikutin ääneen, repivä tunne oli kova.
Neuron polille soitettuani hoitaja väitti ettei krampit kuulu ms-tautiin???!! Minä väitän että kuuluu.

Jumbo Kruunu

Tietoa MS-forumista

Rekisteröityneet jäsenet: 2652

Tällä hetkellä verkossa: 780

Keskustelupalstojen viestit: 52936

Kirjaudu sisään MS-forumiin

Työkalut

Äänestä

MS-diagnoosin saatuasi, kuinka kauan kesti, että aloitit lääkehoidon?

» Katso tulos