Yksittäisten pistospäivien jättäminen väliin – MS-forum – Lääkehoito

MS-maailma, MS-forum, ms-tauti, multippeliskleroosi

Yksittäisten pistospäivien jättäminen väliin

01 - 11.05.2010, 15:40

Laskeskelin tuossa tulevan kesän Betaferon-pistospäiviä. Pari kertaa pitäisi piikittää päivinä, jolloin tiedän olevan erittäin tärkeää ohjelmaa koko päivän isossa porukassa. Piikitys ei välttämättä kovin luontevasti noihin päiviin sovi. Onkohan siitä hirveästi haittaa, jos jättää yksittäisen piikityspäivän väliin? Olen Betaferonia piikittänyt nyt vuoden alusta ja kolmen ensimmäisen hankalan kuukauden jälkeen (nukuin todella huonosti jne) olo on ollut nyt ihan ok, eikä pahiksia ole ollut.

merikihu

02 - 11.05.2010, 16:03

Pitkässä juoksussa hajanaisten yksittäisten pistosten väliinjättäminen ei ole haitallista. Näin on mulle sanonut ihan MS-hoitaja.
On aivan sama jos jättää kuukaudessa vaikka parikin päivää pois, kohan ei mielellään perättäisiä pistospäiviä.

Nauti kesästä, äläkä stressaa jos muutama pistos jää väliin.

sasaliini Kruunu

03 - 11.05.2010, 19:02

Voit ihan huoletta jättää piston silloin tällöin väliin. Itse käyn muutaman kerran vuodessa viikon matkalla ulkomailla ja "unohdan" huoletta piikit kotiin.

Siljuska

siljuska

04 - 13.05.2010, 17:36

Minä olin kovassa vatsataudissa ja kuumeessa. Kuumetta 2 viikkoa yli 39, joinain päivinä lämpö normaali, illalla saattoi taas nousta 39,3. Pitkittyneen kuumeen syytä etsittiin jo MS-lääkkeestänikin. Normaalisti Rebif 44mg nostaa minulle 3 kertaa viikossa pientä lämpöä, joka katoaa Buranalla. Neurologi ehdotti, että lopettaisin pistämisen pariksi viikoksi, jotta kuume saataisiin laskemaan. Nyt olen ollut viikon ilman piikkejä, ja kuume on laskenut. Ensi viikolla katsotaan neurolla mitä tehdään lääkkeen kanssa. Eli on siis ok välillä olla ilman lääkettä.

miia

05 - 06.06.2010, 18:55

Jos jättää yhtenä päivänä pistoksen väliin, niin pitäiskö sitten se seuraava piikki ottaa seuraavana päivänä vai vasta sinä päivänä kun olisi "oikea" pistospäivä (jos siis pistää joka toinen päivä).

Sadetuuli

06 - 06.06.2010, 19:31

... Jos jättää yhtenä päivänä pistoksen väliin, niin pitäiskö sitten se seuraava piikki ottaa seuraavana päivänä vai vasta sinä päivänä kun olisi "oikea" pistospäivä (jos siis pistää joka toinen päivä)....

-vastaisin tuhon ms-hoitajalta saamieni ohjeiden mukaisesti, ett heti seuraavana päivänä pitää pistää ja laskea siitä eteenpäin joka toinen päivä piikitykselle
( eli unohtaa ne edelliset piikkipäivät ja alkaa pistää uusien päivien mukaan)

maailma Kruunu

07 - 07.06.2010, 09:28

....tai sitten vain pistää seuraavana oikeana pistospäivänä, jollei halua muuttaa pistospäiviään. Näin sanoisi ehkä joku toinen MS-hoitaja. :)

Eli jokatapauksessa, ei kannata stressata tuon kanssa liikoja!

sasaliini Kruunu

08 - 07.06.2010, 12:40

"....tai sitten vain pistää seuraavana oikeana pistospäivänä, jollei halua muuttaa pistospäiviään. Näin sanoisi ehkä joku toinen MS-hoitaja. :)"

Betaferonissa vaihtuu pistospäivät muutenkin joka viikko (ma, ke, pe, su ja seuraavalla viikolla ti, to, la), koska se pistetään joka toinen päivä. Eli ei siinä tarvi ajatella pistospäivän muuttumista, koska se muuttuu jatkuvasti muutenkin.

Kyllä mäkin pistäisin heti väliinjättämäni päivän jälkeisenä päivänä, koska muutenhan siinä tulee kolmen päivän tauko. Toisaalta ei siitäkään ole varmaan mitään haittaa, kunhan sitä ei ihan jatkuvasti harrasta.

Anjuska

Tietoa MS-forumista

Rekisteröityneet jäsenet: 2213

Tällä hetkellä verkossa: 19

Keskustelupalstojen viestit: 44496

Kirjaudu sisään MS-forumiin

Työkalut

Äänestä

Miten pidän huolta itsestäni?

» Katso tulos